Uusiorenkailla samat laatuvaatimukset kuin uusillakin auton renkailla
Auton renkaan pinnoituksella saadaan vanhasta renkaasta uudelleen käytettävä tuote
Renkaan pinnoittamisella saadaan renkaalle lisää käyttöikää. Eniten uudelleen pinnoitetaan kuorma-auton sekä lentokoneen renkaita. Nykypäivänä myös auton renkaat saaavat uuden elämän pinnoittamisen avulla. Pinnatut uusiorenkaat tarvitsevat tyyppihyväksynnän Euroopassa. Pinnoitusprosessia sekä renkaiden laatua valvotaan. Pinnatut uusiorenkaat testataan samalla tavalla kuin alusta loppuun tehdyt uudet renkaat.
Henkilöauton renkaat pinnoitetaan vain kerran
Suomessa myydään noin 2,5 miljoonaa henkilö- ja pakettiauton rengasta vuodessa, näistä on noin 7% uusiorenkaita. Pinnnoitettujen renkaiden laatu Euroopassa on korkea. Pohjoismaissa se on vieläkin korkeampi. Laatua tarkkaillaan ja valmistusprosessja kehitetään jatkuvasti. Valmistajat pinnoittavat kesärenkaita ja talvirenkaita. Myös nastarenkaat kuuluvat valikoimaan.
Pinnatut renkaat ovat ympäristöystävällinen valinta
Renkaiden pinnoitus vähennetään rengasjätettä ja näin säästetään uusiutumattomia luonnonvaroja. Uusiorenkaan ostajana saat tuotteen, joka on suunniteltu kestämään ja samalla säästät uusiutumattomia luonnonvaroja, sillä hiilijalanjälki on vain kolmasosa alkuperäisen renkaan valmistuksesta.
Pinnoitusprosessi
» Alkutarkastus ja kuivaus» Karhennus » Liimaus » Pintakumin kiinnitys » Sivunauhan kiinnitys » Vulkanointi muotissa » Lopputarkastus ja viimeistely |
http://www.eco-top.fi/pinnoitus.php
Pinnoitettu talvirengas vs. uusi talvirengas
Iltasanomat on testannut uusiorenkaan ja uuden auton renkaan eroja. Testituloksista selviää, että uusiorengas pärjää hyvin Suomen talvikeleillä. Testitulokset ovat marginaalisia.
http://www.iltasanomat.fi/autot/art-1288533050308.html