Urasyvyys / minikulutuspinta auton renkaassa
Minimiurasyvyys kesärenkaat 1,6mm
Suomen laissa on määritelty kesärenkaiden minimiurasyvyys. Se on tällä hetkellä 1,6mm. Tämä mitataan renkaan pääurista. Useissa kesärengasmalleissa on tarkistupinta, jonka avulla näet renkaan minimiurasyvyyden ja voit verrata sitä nykyiseen. Kesärenkaissa suositellaan vähintään 4mm urasyvyyttä. Rengasammattilaiset ovat sitä mieltä, että tässä kohtaa renkaan vesikeliominaisuudet sekä pito alkavat heiketä tuntuvasti.
Kesärenkaan kosketus tienpintaan eri urasyvyyksillä
Minimiurasyvyys talvirenkaat 3,0mm
Suomen lain mukaan Suomessa on käytettävä talvirenkaita 1.12 – 28.2 välisenä aikana. Talvirenkaiden minimiurasyvyys on 3,0 mm, eli huomattavasti enemmän kuin kesärenkaissa. Rengasammattilaiset suosittelevat jopa 5mm kulutuspintaa, jotta rengas täyttää tarvittavat vaatimukset talvikeleillä. Talvirenkaissa on eroja. Laadukas rengasmalli saattaa pitää paremmin, kuin ”halppisrengas” uutena. Premium rengasmalli pitää todennäköisesti ominaisuudet pidempää kuin halvempi rengasmalli.
Urasyvyyden tarkistaminen
Renkaan kulutuspinnan tarkistaminen on helppoa. Suurin ongelma tässä on se, että ihmiset eivät sitä viitsi tehdä. Tarkista kaikki renkaat kerralla. Renkaat kuluvat eri tahtiin, joten etu – ja takarenkaiden välillä voi olla suuriakin eroja.
* Kulutuspinnan tarkistaminen tulitikulla
Auton renkaiden urasyvyyden tarkistaminen onnistuu tavallisella tulitikulla. Tulitikkuja pitäisi löytyä kaikilta. Aseta tulitikku renkaan uraan. Jos ”rikkipää” uppoaa hyvin renkaaseen ja näkymättömiin, niin renkaan kulutuspinta on varsin hyvä. Rikkipään pituus on yleensä 3-4 mm, joten talvirenkaiden sakkoraja selviää tällä menetelmällä hyvin.
* Urasyvyyden mittaus kahden euron kolikolla
Melkein jokaiselta löytyy kahden euron kolikko. Käytä sitä renkaan urasyvyyden mittaamiseen. Laita kahden euron kolikko renkaan uraan ja katso jääkö 4mm hopeinen rengas piiloon. Jos hopeinen rengas jää näkyviin, niin renkaiden vaihtoa on syytä harkita. Tällä menetelmällä ei voi mitata minimiurasyvyyttä, mutta siitä selviää täyttääkö rengas talvirengas suositukset.
* Urasyvyyden mittaus ”tarkistuspinnalta”
Useissa rengasmalleissa on ns. tarkistuspinta. Siitä näkee milloin rengas on sakkorajalla.